مکمل‌های ورزشی گیاهی اغلب حاوی مواد نامشخص یا غیرمجازند

مکمل‌های ورزشی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و حاوی آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین باشند

محتوای مکمل‌های ورزشی شاید آن چیزی نباشد که روی قوطی نوشته ‌شده است و در عوض، حاوی داروهای تاییدنشده باشند‌ـ Canva

پژوهشی تازه نشان داده است که محتوای مکمل‌های ورزشی شاید آن چیزی نباشد که روی قوطی نوشته ‌شده است و در عوض، حاوی داروهای تاییدنشده باشند.

به گزارش یو‌اس‌ای تودی، در این پژوهش، که هفته گذشته منتشر شد، ۵۷ محصول که مدعی بودند حاوی مواد گیاهی‌اند بررسی شدند.

فقط شش مکمل ورزشی (۱۱ درصد)  تقریبا همان محتوایی را داشتند که روی برچسب نوشته شده بود. هفت محصول حاوی داروهایی بودند که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) ممنوع اعلام کرده است.

در ۴۰ درصد آن‌ها از مواد ترکیبی ادعاشده خبری نبود. میزان مواد در آن‌هایی هم که حاوی مواد ترکیبی تبلیغ‌شده بودند درست نبود‌ــ از میزان بسیار جزئی تا بیش از سه برابر میزان نوشته‌شده روی برچسب متغیر بود.

دکتر پیتر کوئن، که در این پژوهش مشارکت داشته است، می‌گوید  او و همکارانش پس از جست‌و‌جو در مورد پنج ترکیب گیاهی به‌نسبت جدید که درباره‌شان تبلیغ می‌شود، ۵۷ محصول را به‌صورت اینترنتی سفارش دادند. به گفته او، به نظر می‌رسید این محصولات از فروشگاه‌های معتبر باشند و برای خرید آن‌ها، سراغ «دارک وب» یا هر وب‌سایتی نرفته بودند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته یو‌اس‌ای تودی، مکمل‌های ورزشی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و حاوی آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین باشند. یک بررسی نشان داده بود که عوارض جانبی استفاده از مکمل‌های ورزشی بانی سالانه بیش از ۲۰ هزار مورد مراجعه به اورژانس است.

بررسی جدید نشان داده است که چهار ماده محرک غیرمجاز در مکمل‌های ورزشی گیاهی وجود دارد، از جمله سه دارو که پیش‌تر در اروپا در دسترس بودند‌ــ  اوکتودرین، اوکسیلوفرین، و دترنول‌ــ و ماده‌ای به نام ۱،۴ـدیمتیلامیلامین که در هیچ کشوری تایید نشده است.

کوئن می‌گوید: «در مجموع این داروهای محرک احتمال دارد از طریق افزایش فشار خون، افزایش انقباض ماهیچه قلب، یا افزایش ضربان قلب، به قلب فشار بیاورند.»

در ادامه گزارش یواس‌ای تودی آمده است پنجمین داروی تاییدنشده‌ای که در مکمل‌ها یافته‌اند اومبراستام نام دارد و فقط در روسیه در دسترس است و ادعا می‌شود مغز را تقویت می‌کند.

کوئن توصیه می‌کند اگر قصد دارید مکمل بخرید، فقط محصولاتی را انتخاب کنید که مجوز فارماکوپه آمریکا را دارند که نمادش USP داخل یک بیضی یا دایره است یا مجوز بنیاد بهداشت ملی را دارد که نمادش حروف NFS داخل یک دایره آبی است.

او در ادامه می‌افزاید اما این مجوزها به‌معنای اثربخشی این محصولات نیست و فقط دو ماده نشان داده‌اند که تا حدودی موثرند.

 کریاتین (Creatine) آمینو اسیدی است که ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و در وزنه زدن مکرر کمک می‌کند؛ و در صورت خستگی، اندکی کافئین، حدود ۱۰۰ میلی‌گرم یا یک فنجان کوچک قهوه‌، به بهبود عملکرد کمک می‌کند.

او در پایان می‌گوید: «واقعا مواد ترکیبی مجاز دیگری نیستند که اثری فوری بر ورزش داشته باشند.»

بیشتر از زندگی